Select Service Partner, SSP, er en verdensomspændende virksomhed med ekspertice i servicering af mennesker omkring trafikale knudepunkter. SSP Danmark har hovedkontor i Kastrup Lufthavn og har over 1200 ansatte af forskellige nationaliteter. På verdensplan tæller de ansatte over 26.000. Det er en hektisk arbejdsplads i et summende knudepunkt præget af spidsbelastninger og travlhed.
SSP’s ledelse stod overfor at skulle introducere et nyt værdisæt i virksomheden som led i virksomhedens udvikling mod en mere åben profilering. Ledelsen ville give de ansatte en positiv oplevelse, der samtidig skulle kunne udtrykke virksomhedens grundværdier. Personaleblade bliver ofte ikke læst, og det var derfor vanskeligt i en stor organisation at være sikker på, at ledelsen fik budskaberne igennem til alle. “Derfor ville vi gerne lave noget med wow-effekt, der kunne opleves af alle”, siger marketingschef Flemming Christophersen.
Hen over en enkelt nat lykkedes det SSP i samarbejde med Clemmens og Co at manifestere virksomhedens budskab ud, som blev modtaget af alle i hele organisationen. Hvordan? Ved at skrive det på væggene! Gennem interview og indsamling af citater, statements og værdiord fra medarbejderne havde Clemmens og Co en masse råmateriale til at skabe et kommunikationsdesign med.
Ord og sætninger slangede sig op og ned ad vægge på toiletter, køkkener, kantine og kontorer. Der blev trykt plakater, specialdesignet vand, uniformer til ledelsen og udviklet ikoner til de sikre slogans: “Doing bettet together” og “Make it happen!”. Ved at lade designet opstå i løbet af en enkelt nat, var overraskelsen stor for medarbejderne næste morgen. Og kommunikationen gik rent igennem!