Hvordan ser fremtidens billetkontorer ud? Dette spørgsmål stillede det tyske togselskab, Die Bahn, flere anerkendte, internationale designbureauer i den stort anlagte designkonkurrence i efteråret 2005.
Baggrunden for konkurrencen var, at billetkontorerne var ikke fulgt med udviklingen, nye produkter på markedet og nye behov hos brugerne. De var stadig statiske og køskabende forhindringer på vejen, hvor brugerne ofte lige før deres rejse trippede og stressede for at få fat i deres billet.
Clemmens og Co deltog i konkurrencen og havde lavet oplægget: Det lokale “down town”-billetkontor. Mindre kontorer der ikke kun lå i forbindelse med stationen, men i stedet lige der, hvor mennesker færdedes til dagligt, og eksponeringen og bekvemmeligheden derfor var langt højere. Die Bahn skulle komme ud blandt sine brugere og ikke omvendt.
Oplevelse var nøgleordet for Clemmens og Co.s billetkontor præget af fascination for tiden, øjeblikket og rum for samtale. Et sted hvor hektisk kødannelse erstattedes af tilbagelænet og hyggelig ophold i rummet. Uforpligtende og lige på vejen. Plads til at blive hængende og få en kop kaffe.
Clemmens og Co vandt konkurrencen foran bl.a. Philip Stark, men projektet blev udskudt. Die Bahn bruger fortsat det gamle system.